סגור
שלום אורח התחבר לאתר
פורומים
נתח שוק וצרכנות

על הזינוק בשוק הרכבים המשומשים בתקופת הקורונה

אחת מהשפעותיה הבולטות של מגפת הקורונה הייתה על העלייה בשיעור מסירתם של הרכבים המשומשים. מה הביא לכך ומה צופן העתיד הקרוב לענף? בכתבה הבאה

כבר למעלה משנה שאנו מצויים בתוך האירוע המתגלגל הזה ששמו קורונה ולמרות האור בקצה המנהרה שמתקרב, עודנו רחוקים מללקק את פצעינו. השוק העסקי מראה סימני התאוששות אבל עדיין לא יוצא מהמשבר וההתנהלות הכלכלית של רבים עדיין מהוססת וחסכונית בהרבה.

בין השווקים שנפגעו משמעותית מהמגפה הוא זה של הרכב. היעדר תיירות נכנסת בשנה האחרונה כמעט וחיסל את ענף השכרת הרכבים והשהיות הממושכות בבית עקב שלושה סגרים ארוכים, חל"ת, השבתת מוסדות חינוך, הסדרי עבודה מהבית ועוד רבים ופחות טובים – הפחיתו משמעותית את נוכחות הרכבים על כבישי הארץ. גם כיווני החשיבה והתכנון הכלכלי השתנו ושוק מכירות הרכב המפרנס עשרות אלפי עובדים נכנס לסחרור מטלטל: מצד אחד חלה ירידה ניכרת במסירת רכבים חדשים ומאידך, עליה חדה עוד יותר בקניית רכב מליסינג מחברות מוכרות ובהעברתם של אלו המשומשים. מה הביא לכך ומה צפוי לענף בהמשך? על הזינוק בשוק המשומשות בתקופת הקורונה.

מספרים מפתיעים

בשנת 2020 נמסרו כ-222 אלף מכוניות חדשות, ירידה מתבקשת של כ-15% מהשנה הקודמת – תוצאה לא קלה אך עדיין פחות כואבת מהתחזיות שניתנו עם תחילת משבר הקורונה. בשוק המשומשות לעומת זאת, נרשמו באותה השנה מעל ל- 650 אלף העברות בעלות על רכב, פי שלוש כמעט מכמות הרכבים החדשים שנמסרו, כאשר חלק לא מבוטל מהן התבצע בסוכנויות הרכב השונות והמוכרות.

מבחר, זמינות ומחיר משתלם

הגישה הנכונה וההיערכות לצרכן הישראלי מיקמה זה מכבר את סוכנויות הרכב וחברות הליסינג בעמדה חיובית. תדמית טובה וניהול נכון של מותגי סחר מובילים מושכים את הקהל המקומי ועסקאות רכב משומש הפכו לזמינות ומשתלמות במיוחד בחברות אלו. היתרונות הברורים של רכישת רכב מאדם פרטי עודם קיימים אך הם עדיין מוגבלים מאוד ביחס למה שמציעות חברות הליסינג: מבחר גדול של מכוניות במגוון דגמים, שנתונים ונתוני בסיס שונים (קילומטראז’, מספר בעלויות, אבזורים), מחיר תחרותי, תנאי תשלום מצוינים, אפשרויות מימון, אחריות על הרכב, הטבות מיוחדות כדוגמת טיפולים במתנה, ביטוח רכב בהנחה ועוד. לחברות הרכב יש צורך אמיתי לשמור על תדמית נקיה ושקופה, בפרט בתקופה תחרותית מתמיד, ובסופו של דבר הרווח מתגלגל ללקוח.

שינויים בהרגלי הנסיעה

הנתונים שהוצגו קודם לכן תקפים גם בימים כתיקונם אבל בשנת הקורונה, הם קיבלו דווקא משנה תוקף. עובדים רבים החזירו, מבחירה או מכורח, את רכבי החברה שלהם למעסיק, משפחות צמצמו את "צי" הרכבים הפרטיים שברשותם ועברו לכאלו קטנים וחסכוניים יותר. מנגד, צמצום פעילותה של התחבורה הציבורית כמו גם החשיבה שהסיכוי להידבק בה גבוה בהרבה, הביאו רבים לרכוש רכב פרטי, אך לעשות זאת בתקציב מוגבל תוך מתן חשיבות לשיקולים הכלכליים. כל אלו הביאו בתורם להאצה ניכרת במכירות בשוק הרכב המשומש. גורם נוסף שחולל שינוי בנתונים הוא עסקאות ליסינג שהסתיימו. בדרך כלל עם סיומה של עסקת ליסינג, מוחזר הרכב על-ידי בעליו לחברה בה ביצע את העסקה ומשודרג לכזה חדש. אי הודאות ששרר בעיקר בחציה הראשון של השנה, הביא לכך שרבים בחרו לרכוש את הרכב עליו נהגו מחברת הליסינג בתנאים מועדפים ובכך לשמור על כספם ולחסוך לעצמם לא מעט.

מוכנות היא שם המשחק

למרות המכה הכואבת שנחתה כמעט במפתיע, חברות הליסינג המובילות נערכו היטב להשיב מאבק בימי הקורונה ולמזער את הפגיעה הכלכלית. הן נערכו למצב שבו חלק מלקוחותיהן ייתקעו במשבר תזרים נקודתי והציעו פתרונות של דחיית תשלומים, הקפיאו ייבוא רכבים חדשים והרחיבו את היצע המכוניות המשומשות במגרשיהן, הציעו מחירים תחרותיים מתמיד ועשו כל שביכולתן כדי להביא לקוחות חדשים ולשמר את אלו הקיימים.

לסיכום, עבור שוק הרכב בישראל הייתה זו שנה מאתגרת במיוחד. עם זאת, נצילות משאבים, חשיבה כלכלית נכונה והיערכות מוקדמת סיפקו לנו נתונים סבירים, עליה במכירת רכבים משומשים ותקווה לתקופה פחות סוערת בעתיד הקרוב.

פורומים

שוק ההון הישראלי אמריקאי
ביומד גז ונפט
מעו"ף ניתוח טכני
תעודות סל שווקים עולמיים