סגור
שלום אורח התחבר לאתר
פורומים
חדשות נדל”ן

בכירים בענף הנדל”ן: ”מתי יפול האסימון ויבינו פה שהזול עולה ביוקר?”

סגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס באילת: "השיטה הישראלית של בחירת ההצעה הזולה ביותר לביצוע עבודות הבנייה והתשתית בישראל היא הרעה החולה של ענף הבנייה"

"השיטה הישראלית של בחירת ההצעה הזולה ביותר לביצוע עבודות הבנייה והתשתית בישראל היא הרעה החולה של ענף הבנייה. הכל נגזר מזה, תכנון לקוי, איכות לקויה, חיסכון בחומרי גלם, בטיחות לקויה, אי עמידה בלוחות זמנים וקבלנים קורסים". כך אמר היום (חמישי) אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, בפאנל בנושא האם הזול הוא היקר בכנס התאחדות בוני הארץ שנערך במלון הרודס באילת.

לדבריו, "הרווח של המדינה יוצא בהפסדה והמפסיד הגדול ביותר הוא הציבור הרחב: הנהגים שעומדים בפקקים בגלל עיכוב בהשלמת פרויקטים, הדיירים שקונים דירות בשכונות חדשות וממתינים להקמת גן הילדים או בית הספר. מתי יפול פה האסימון ויבינו כמו בכל העולם המערבי שהזול עולה ביוקר?". גרין הוסיף כי בעולם יש פרמטרים של איכות וקבלן שמציע מחיר זול מדי הצעתו נפסלת.

ראובן קוגן סמנכ"ל פיתוח רכבת ישראל אמר בתגובה כי זה נכון שמרכיב האיכות במכרזים חייב להיות מרכיב משמעותי יותר. ברכבת ישראל אין מכרז משמעותי ללא מרכיב איכות של 20% הבעיה היא מדידת רכיבי האיכות . אנחנו היום משלמים ביוקר על הבחירה בהצעות הזולות כי כל קבלן שזכה במכרז במחיר נמוך מתחיל לכתוב את התביעה עוד לפני שהתחיל את הביצוע ובסוף אנחנו מגיעים לאותם מספרים שהציעו קבלנים יקרים יותר.

אביקם בלר, מנכ"ל החברה למשק וכלכלה, הסכים גם הוא עם האמירה שהזול הוא יקר וציין שאחד הדברים השנואים ברשויות זה לנהל קבלן שהגיש מכרז במחיר הפסדי כי אז יש כל הזמן מלחמה, הקבלן נלחם מלחמת קיום ואנחנו מנסים להביא מוצר טוב ואיכותי לתושבים ויש הרבה חיכוכים בדרך. אולם אנחנו עובדים תחת חקיקה ותחת רגולציה שמחייבת אותנו לעבוד בשיטת המכרזים.

עם זאת, ציין בלר שהם בוחנים הכנסת מדדים של איכות והוסיף שהם משקיעים היום יותר בצד התכנוני על מנת להשפיע על האיכות שכן מצאו שחלק גדול מהכשלים בפרויקטים נובעים מתהליך תכנון לקוי ככל שנשקיע יותר בתכנון יהיו פחות כשלים בשלב הביצוע . אנחנו רואים שבארה"ב לדוגמא מתכננים שלוש שנים ומבצעים שנה בישראל מתכננים שנה ומבצעים שלוש שנים.

בלר הזהיר מפני מחסור בתשתיות בשכונות החדשות וציין כי בשל העובדה שקבלני התשתיות והבניה חוזית אינם מורשים להעסיק עובדים זרים ייווצר פער בין בניית הדירות ובין הקמת התשתיות.

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, ציין בנושא המכרזים כי רשות מקרקעי ישראל מבצעת עבודות פיתוח במיליארדי שקלים בשנה ובוחרת בקבלן הזול ביותר. לדבריו, "אנחנו מתמודדים פה עם איזושהי דילמה כי אנחנו עוסקים בכסף ציבורי בסופו של דבר מרכיב המחיר הוא הכי מדיד ולתת מרכיבים של איכות זה קל להגיד אבל קשה לבצע כי שתתחיל לפסול אנשים בגלל איכות תגיע הרבה יותר לבתי המשפט לאחר פרסום התוצאות". חיים פייגלין, סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובניה בהתאחדות בוני הארץ, אמר כי "פרויקטים של מחיר משתכן לא גרמו לירידת מחירים בפרויקטים סמוכים".

נושא הזול הוא יקר עלה גם בהתייחס למכרזי מחיר למשתכן. מירי כהן, סגנית ראש מטה הדיור נשאלה אם פרויקט מחיר למשתכן הוא לא דוגמא לזול הוא יקר כי היא מחייבת צעירים מעבר לפריפריה והם לא באמת מתכוונים לגור שם. לדבריה, מבדיקה שהם ערכו כי מחצית מהפרויקטים של מחיר למשתכן הם במרכז ובפריפריה הוקצו 32% מהדירות לתושבי המקום כך שהטענה לא מדויקת. בנוסף טענה שיש הרבה זוגות מהמרכז שבוחנים מעבר לפריפריה וגם אם הדירות בסופו של יום יושכרו אותם זוגות הצליחו לרכוש דירה ראשונה. לגבי הוצאות הנסיעה לזוגות לשיגורו בפריפריה ויעבדו במרכז, אמרה שזה יתקזז עם עלות המחייה הזולה יותר בפריפריה.

שמרון הוסיף כי מחיר למשתכן הוא פרויקט מוצלח יש כבר 10000 זוגות שרכשו דירות והמדינה הצליחה להעביר את ההנחה על הקרקע אל המשתמש הסופי. גם בפריפריה יש פרויקטים שנמכרו במלואם.

פייגלין ציין כי מי שרוכש דירה במחיר למשתכן זוכה בהנחה אולם זה לא משפיע על השוק הכללי. מתנהלים שני שווקים נפרדים וגם באזורים בהם יש פרויקטים של מחיר למשתכן הפרויקטים הרגילים לא הושפעו והמחירים לא ירדו אלא להפך. הפתרון לענף לדבריו הוא הפחתת מיסים. "אתמול התבשרנו ששר האוצר הפחית את המס על ייבוא נעלים, אשתי מברכת על זה, אבל אני שואל את העצמי למה לא מפחיתים מיסים בענף הבנייה ? הרי זה מתגלגל גם לצרכנים. אני מבין שהממשלה רוצה לצנן את הביקושים בענף אבל למה היא מצננת גם את ההיצעים? הפחת מיסוי בענף תסייע בהגדלת ההיצעים".

בנושא הביצוע, ציין פייגלין כי בעולם המערבי התרבות של זול זוכה לא עובדת, שם פוסלים הצעות זולות. בארץ התרבות הזו מביאה לפגיעה גם בבטיחות גם באיכות וגם בלוחות הזמנים. אורתם סהר הייתה קבלן ענק בגלל המחירים הזולים שהיא הציעה בשוק והדבר הזה הביא לקריסה ושבר גדול בהרבה פרויקטים.

דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, ציין כי "בפרויקטים בענף הבנייה הזול הוא הכי יקר והשאלה היא איך עושים פרויקטים טוב וזול. הפתרון הוא שאת האיכות צריך לתמחר ולתגמל בתחילת הדרך כי בסופו של דבר פרויקט איכותי שווה הרבה כסף גם למבצע וגם למזמין העבודה. הבעיה שבתרבות שלנו קשה לפעמים להוציא שקל אחד על איכות היום מתוך ידיעה שזה יחסוך לכולם כסף בעתיד."



הוסף תגובה
  1. 1. קבלן בלי ג'יפ מפואר? - סכנה

    מאת: איברהים1 | פורסם ב- 18/05/17 14:09

פורומים

שוק ההון הישראלי אמריקאי
ביומד גז ונפט
מעו"ף ניתוח טכני
תעודות סל שווקים עולמיים