סגור
שלום אורח התחבר לאתר
פורומים
נתח שוק וצרכנות

המכוניות החסכוניות בישראל

מה הופך רכב לחסכוני יותר מאחר, אלו יתרונות מביא עמו הרכב ההיברידי ואלו דגמי מכוניות נחשבות לחסכוניות ביותר בארץ בכל קטגוריה? כל התשובות כאן

לא פשוט להסתמך בישראל באופן בלעדי על תחבורה ציבורית, ולכן בוחרים רבים, בפרט בעלי משפחות עם ילדים, באופציה של רכב פרטי. אחזקת הרכב היא עסק יקר, עוד לפני ששילמתם על טיפת הדלק הראשונה, תוציאו אלפי שקלים בשנה על אגרות וביטוחים. אך עם הזמן מתחיל הצרכן הישראלי להבין שאפשר גם אחרת, כלומר ניתן לרכוש רכב חסכוני שיעזור לקצץ משמעותית בהוצאות.

מהו רכב חסכוני?

למעט הבחירה ברכב היברידי, עליו נרחיב בהמשך, ישנן לא מעט דרכים לקצץ בעלויות האחזקה. לפני שתתחילו לחפש רכבים למכירה, חשוב שתבינו כי בכמעט כל פרמטר הקשור ברכב טמון מוטיב של חסכון.
המנוע, לב ליבו של הרכב, הוא האלמנט הראשון להתמקד בו. אם בעבר נחשב מדד הנפח לנתון העיקרי המצביע על עוצמתו של המנוע, כיום חשיבותו של הנפח פחותה, בעקבות כניסתם לשוק של מנועי טורבו קטנים ויעילים. מאידך, נפח גדול לא מעיד בהכרח על מנוע בזבזני, שכן הנפח מאפשר מאמץ מופחת בנסיעה בקטעים קשים לנהיגה בהם מנוע קטן נאלץ להתאמץ יותר. דרך לשילוב שני היתרונות היא טכנולוגיה בה משולב מנוע קטן נפח עם מגדש טורבו, אשר באמצעות דחיסת אוויר בלחץ גבוה משפר את הספק המנוע ללא הגדלת הנפח.

גם תיבת ההילוכים יכולה לסייע לחיסכון בדלק. תיבות ההילוכים האוטומטיות של ימינו יעילות הרבה יותר מבעבר ומסייעות לשפר את צריכת הדלק. מאידך, חלקן עדיין לוקות באמינותן ונוטות לתקלות מעיקות. בשימוש נכון יכולה תיבת הילוכים ידנית להוות פתרון זול, יעיל וחסכוני לנהג המחפש לחסוך בהוצאות הדלק והאחזקה למשך שנים ארוכות וקילומטרים רבים.

הגורם האנושי

גם החסכוני שברכבים יגמע ליטרים רבים מדי בשל לחיצות תכופות וארוכות מדי על דוושת הגז שלא לצורך. תחזוקה לקויה, לרבות איחורים במועדי הטיפולים ואי שמירה על לחץ אוויר מתאים בצמיגים יעלו גם הם בצריכת דלק מוגברת. במיוחד נכונים הדברים כשמדובר ברכב כבד משקל. לא מספיק אפוא לרכוש רכב חסכוני על הנייר. לאופי הנהיגה ולהרגלי האחזקה שלכם השפעה משמעותית על צריכת הדלק של הרכב ללא קשר להצהרות היצרן.

 רכב היברידי

רכב היברידי הוא רכב המשלב בין מנוע בעירה פנימית, לרוב של בנזין, לבין מנוע חשמלי. המנועים יכולים לפעול ביחד או לחוד ומנוהלים באמצעות מחשב שתפקידו לנצל את שני המנועים בצורה היעילה ביותר. במידת האפשר, יעשה הרכב שימוש בלעדי במנוע החשמלי, ואילו מנוע הבנזין יכנס לפעולה רק במקרה הצורך. יוצא מכך שבנסיעות במהירות נמוכה, בעיקר בתוך העיר, יוכל הרכב להתנייד בעזרת המנוע החשמלי בלבד ובכך לחסוך דלק רב. במהירויות גבוהות יותר או בתנאי מאמץ בהם המנוע החשמלי לא יעמוד בעומס, יכנס מנוע הבנזין לפעולה. רכבים היברידיים יכולים לייצר חשמל באופן עצמאי או להיטען ע"י חיבור לנקודת חשמל. בשני המקרים הם מסוגלים לנצל טוב יותר את הדלק בו הם משתמשים. מנגד, הטכנולוגיה ההיברידית עדיין נחשבת לחדשנית יחסית ולכן מרחיקה לקוחות שמרניים החוששים מתקלות במערכת החשמל. בנוסף, יש הסוברים כי המערכת ההיברידית פולטת קרינה העלולה להזיק לבריאות. לעניין הקרינה עדיין אין הוכחות משמעותיות ולגבי האמינות, טרם נרשמה בעיית אמינות מהותית באחד מהדגמים ההיברידיים המשווקים בארץ או בחו"ל.

האם תמיד ניתן לרכוש רכב חסכוני?

בתחילתו של תהליך החיפוש אחר הרכב המתאים, תועמד רשימת דרישות וקריטריונים בהם הוא אמור לעמוד. יש מי שכבר יודעים מראש איזה רכב ירכשו ואחרים יתלבטו עד הרגע האחרון, אך בכל מקרה חשוב להבין כי כיום, בין אם התעניינתם ברכב יוקרה בשווי חצי מיליון ₪  או בסופר מיני דלת תקציב, האפשרות לבחירה חסכונית קיימת. ככלל, רוב הרכבים כיום משווקים או שווקו במספר רמות גימור, מנועים ותיבות הילוכים. לכן, ברוב המקרים די אם תבחרו רכב בעל תיבת הילוכים ידנית ומנוע קטן ויעיל כדי לחתוך עלויות עתידיות. במקרים מסוימים שווה לשקול אפילו רכישת רכב בעל מנוע דיזל. הדיזל מתאים בעיקר למשתמשים הכבדים יותר, עקב עלויות תפעול גבוהות בהשוואה למנועי הבנזין, אך נחשב לחסכוני ולאמין יותר לאורך זמן.

מי חסכוני פה?

עולם הרכב החסכוני משתנה ללא הרף, כך שרשימת כלי הרכב החסכוניים ביותר בהחלט יכולה להשתנות תוך זמן קצר. ובכל זאת, הנה מקבץ הרכבים החסכוניים ביותר בכל קטגוריה:



קטנות – אין הרבה פתח לטעיות – רכב קטן שאינו חסכוני מאבד מהלגיטמציה שלו. הבולטות בקטגוריה הן הסיטרואן 1C, פיג’ו 108 וטויוטה אייגו.

קומפקטיות - בקטגוריה זו הקרב מעניין יותר. השוק הקומפקטי קורץ לקהל יעד רחב ולכן מושקעים בו משאבים רבים ע"י היצרנים. בין הדגמים הבולטים ניתן למצוא גם כמה היברידיים כמו הטויוטה יאריס. בנוסף, סקודה פאביה או סיטרואן 3C בעלת מנוע דיזל יהוו אלטרנטיבה מהנה לנהיגה ללא ויתור על אלמנט החיסכון בדלק.

משפחתיות - סקודה אוקטביה 1.0, יונדאי איוניק, קיה נירו ואיך לא, טויוטה פריוס – הן המתחרות העיקריות על תואר המשפחה החסכונית. חשיבה מחוץ לקופסה בדרך כלל תוביל לרנו מגאן או סיטרואן 3C פיקאסו בעלות מנוע דיזל.

יוקרתיות - חדי העין המוטורית בוודאי הבחינו שמגמות החיסכון בדלק והורדת רמת זיהום האוויר לא פסחו גם על שוק מכוניות היוקרה. רבים מאלו שיכולים להרשות לעצמם לרכוש מכונית עתירת סמ"ק מעדיפים רכב היברידי כדוגמת לקסוס, וולבו או אפילו BMW, המשלבת רכבים היברידיים בהיצע רכבי היוקרה שלה.

בין אם בחרתם ברכב יוקרה או במכונית קטנה במחיר צנוע - זכרו כי בסופו של יום לא משנה כמה דלק צורך הרכב שלכם על הנייר או בתנאי מעבדה. לנהיגה רגועה, שקולה ואחראית אין תחליף הן מבחינת חיסכון בדלק והן מבחינה בטיחותית. אחרי הכול, הדבר החשוב ביותר הוא להגיע בשלום.

פורומים

שוק ההון הישראלי אמריקאי
ביומד גז ונפט
מעו"ף ניתוח טכני
תעודות סל שווקים עולמיים