מימון ישיר במו”מ למכירת תיק ההלוואות רכב בהיקף של 185 מיליון שקל
  • ערן וולף, לשעבר מנכ"ל מימון ישיר
  • צילום: יח"צ
הצטרפו לערוץ העדכונים שלנו

מימון ישיר דיווחה היום (ד’) לאחר סגירת המסחר כי היא מנהלת משא ומתן עם תאגיד בנקאי להתקשרות בעסקה למכירת תיק ההלוואות רכב שהעמידה ללווים בהיקף של 185 מיליון שקל. ככל שתבוצע העסקה תהיה זו הראשונה מסוג זה שהיא מבצעת עם התאגיד הבנקאי ששמו לא נמסר.

מימון ישיר פועלת בתחום האשראי הצרכני, בעיקר בהעמדת הלוואות (צמודות מדד) לרכישת רכב. בנוסף, מימון ישיר מעמידה הלוואות סולו במעמד רכישת הרכב, ללא שיעבודים כנגדן, ובשנה האחרונה גם הלוואות מגובות נדל"ן למגורים. מכירת תיק ההלוואות הינה כחלק מהפעילות השוטפת של החברה.

בשנים האחרונות היקף העמדת ההלוואות לרכישת כלי רכב על ידי החברה נמצא בצמיחה עקבית בעיקר עקב גידול בנתח השוק המאורגן למכירת רכב, המציע פתרונות מימון, גידול בשיעור המימון (LTV) באשראי לרכישת כלי רכב ועקב צמיחה במכירת רכבים חדשים, עלייה במחיר הממוצע שלהם, מה שמוביל ללקיחת אשראי בהיקפים גדולים יותר בממוצע לכל עסקת רכב. אלא שהסיכון בסביבת ריבית עולה אינו חל רק על הלווים אלא גם על החברה עצמה מהחשש מחוזר יכולת של הלווים לשרת את החוב. הריבית הממוצעת הנקובה בהלוואות תחום פעילות הרכב של מימון ישיר והסולו שהעמידה החברה היתה בשיעור של 9.9% (צמוד מדד) ברבעון השני של השנה. בגין ההלוואות לרכישת כלי רכב (המגובות בשעבוד על כלי הרכב הנרכשים) שיעור ההפרשה לנזקי האשראי הסתכם ברבעון השני ב-3.53%.

במחצית הראשונה של 2023 פעילות ההלוואות רכב הניבה למימון ישיר רווח נקי של 95.9 מיליון שקל, המהווה ירידה לעומת 144.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2022. הירידה מוסברת מגידול בהוצאות המימון לאור עליית הרייבת, והחזקת תיק הלוואות גדול יותר בכ-1.5 מיליארד שקל לעומת התקופה המקבילה. הוצאות מגזר הרכב עלו בכ-38 מיליון שקל כתוצאה מגידול בהיקף ההלוואות במחצית הראשונה. שיעור המימון הממוצע שמעמידה החברה לפעילות הלוואות הרכב היא 72% ברכבים ישנים, וכ-78% ברכבים חדשים.