חדשות שוק ההון
ההסכם של פורסייט: כותרת מפוצצת, הבטחות באוויר, ומשקיעים שצריכים להיזהר
מתחת לכותרת המפוצצת מסתתרת עסקה שמריחה יותר כמו תרגיל יח"צ מאשר כמו זהב טהור; כשרשום בהודעה: עד לסכום מסוים.. החל מתאריך מסוים.. תחפשו את העוקץ
- חיים סיבוני, מנכל פורסייט
- צילום: יח"צ
פורסייט אוטונומוס הולדינגס (סימול: FRSX) שוב עושה רעש. החברה שחררה היום (ב’) הודעה לעיתונות שהכותרת שלה נשמעת כמו חלום משקיעים: הסכם מסחור עם StreamRail Zhejiang Intelligent, חברה סינית "מובילה" בטכנולוגיית רכבות, עם פוטנציאל הכנסות של 12 מיליון דולר עד 2029. המטרה? להטמיע את טכנולוגיית תפיסת המרחב התלת-ממדית של פורסייט במערכות רכבות עירוניות ומטרו, לשפר בטיחות ויעילות.
נשמע כמו פריצת דרך? אל תמהרו ללחוץ פקודת ’קנייה’. מתחת לכותרת המפוצצת מסתתרת עסקה שמריחה יותר כמו תרגיל יח"צ מאשר כמו זהב טהור. בואו נפרק את זה ונראה למה המשקיעים צריכים להישאר סקפטיים.
כותרת גדולה, תגמולים רחוקים
ההודעה של פורסייט מלאה במילים גדולות: "חדשנות", "בטיחות", "מובילה עולמית". אבל כשצוללים לפרטים, התמונה פחות ורודה. ההסכם מדבר על הכנסות פוטנציאליות של 12 מיליון דולר, אבל - וזה אבל גדול - הכסף הזה אמור להגיע רק עד 2029, כאשר המסחור הראשוני צפוי להתחיל ב-2026.
במילים אחרות, משקיעים שקונים את המניה היום על סמך ההודעה הזו יצטרכו לחכות לפחות שנה כדי לראות אפילו רמז לתוצאות, וגם אז, אין שום ערובה שההכנסות יתממשו. בתעשיית הטכנולוגיה, שבה מחזורי חדשנות נמשכים חודשים ולא שנים, ציר זמן כזה הוא כמעט נצח.
יותר מזה, ההסכם תלוי בתנאים מחייבים: StreamRail צריכה להשיג מכירות של 1.5 מיליון דולר ב-2026 ו-2027 כדי לשמור על זכויות ההפצה הבלעדיות שלה בסין. אם היא לא תעמוד ביעד הזה, מה יקרה? ההסכם עלול להתפוגג, וה"פוטנציאל" של 12 מיליון דולר יישאר בגדר חלום. פורסייט לא מפרטת מה הסיכונים או מה הסבירות שהתנאים האלה יתמלאו, וזה לבדו אמור להדליק נורה אדומה.
וגם, מי זו StreamRail, השותפה הסינית ה"מובילה"? ההודעה מתארת אותה כחברה גלובלית בתחום טכנולוגיית הרכבות, אבל חיפוש מהיר מגלה מעט מאוד מידע קונקרטי עליה ואחד הדברים שכן יודעים על חברות מסין זה שבכל אחת מהן יש חבר דירקטוריון שקשור לממשל, זהו. המוניטין שלה בשוק לא ברור. האם זו באמת שחקנית מרכזית בתחום הרכבות, או שפורסייט פשוט בחרה שותף עם שם שקשה לבדוק לגביו?
היסטוריית ההייפ של פורסייט
זו לא הפעם הראשונה שפורסייט משחררת הודעות שנראות כמו כרטיס לירח. החברה ידועה ביכולתה לרכוב על כל גל טכנולוגי אפשרי – מ-AI ועד מערכות בטיחות מתקדמות – תוך הצגת "שותפויות" ו"הסכמים" שמבטיחים הרבה אבל מספקים מעט בשורה התחתונה. בעבר, הודעות דומות הובילו לעליות חדות במחיר המניה, רק כדי שההתלהבות תדעך כשהתוצאות לא הגיעו.
פורסייט מצטטת דו"ח שוק של Reports Guy Wise, שחוזה צמיחה בשוק מערכות גילוי מכשולים לרכבות מ-1.97 מיליארד דולר ב-2024 ל-3.2 מיליארד דולר עד 2032. זה נשמע מרשים, אבל בואו נשים את המספרים בפרספקטיבה. גם אם השוק יגדל כצפוי, 12 מיליון דולר עד 2029 הם טיפה בים לעומת גודל השוק הכולל. יותר מזה, התחום הזה תחרותי ביותר, עם שחקנים מבוססים שכבר מציעים פתרונות מבוססי LiDAR, רדאר ומצלמות. האם הטכנולוגיה של פורסייט באמת כל כך ייחודית שהיא תצליח לנגוס בנתח משמעותי? ההודעה לא מספקת שום הוכחה קונקרטית לכך.
אז מה השורה התחתונה? ההסכם של פורסייט עם StreamRail עשוי להיות צעד בכיוון הנכון, אבל הוא רחוק מלהיות עסקת המאה. הכותרת המפוצצת וההבטחות הגדולות מסתירות עסקה עם תגמולים רחוקים, תנאים מותנים, ושותף שקשה לאמוד את אמינותו. היסטוריית ההייפ של פורסייט, בשילוב עם חוסר השקיפות סביב היכולות של StreamRail, הופכים את ההודעה הזו ליותר תרגיל במיתוג מאשר הוכחה להצלחה עסקית.
למשקיעים ששוקלים לקפוץ על העגלה, עצה אחת: תיזהרו. פורסייט כבר הוכיחה שהיא יודעת למכור חלומות, אבל כשזה מגיע לתוצאות, היא לעיתים קרובות מדי משאירה את המשקיעים עם ידיים ריקות.
הוסיפו תגובה לכתבה
-
3
שכל אחד מסתכל מעבר לתפקיד שלו,
ככה עובד צוות מנצח זה היה הומור עם אלי איך מזכירים פורסייט, קופץ לו...
-
2
נותן יד שיש עומס ידיעות כמו בימים
כאלה שיש הרבה ידיעות וכמובן דוחות כספיים.
-
1
שבוע שעבר דובי החליף את העורך יום
אחד והעלה כתבה על טורבוג'ן. אני מבין שהיום התור של elson