חדשות שוק ההון
אשטרום והראל: המדינה מפעילה את זכות הרכישה החוזרת של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים
סיטיפס, בעלת הזכויות בפרויקט, תמכור את זכויותיה למדינה שתשלם לקבוצת אשטרום, אשטרום נכסים, קבוצת הראל וקרן תש"י כ-1.6 מיליארד ש"ח
- צילום: flash90
מדינת ישראל הודיעה לחברת סיטיפס כי היא מבקשת להפעיל את הזכות לבצע רכישה בחזרה (Buy Back) בנוגע לזכויות בקו האדום של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, וזאת במקביל לחתימה על הסכם גמר חשבון בנוגע להקמת הפרויקט והעדר תביעות הדדי.
קבוצת סיטיפס נבחרה לתכנן, להקים, להפעיל ולתחזק את הקו האדום בירושלים למשך 30 שנה. הקבוצה מורכבת מארבע חברות - קבוצת אשטרום מחזיקה ישירות בכ-29% ממניות סיטיפס וממניות חברת קונקט (קבלן התפעול של הפרויקט), ולצד זאת מחזיקה חברת הבת שלה, אשטרום נכסים, המצויה בבעלותה המלאה של הקבוצה, בכ-21% נוספים ממניות סיטיפס וממניות קונקט. בנוסף מחזיקות במניות סיטיפס וקונקט גם קבוצת הראל (20%) וקרן תשתיות ישראל (30%).
בהתאם להסכם, עליו דיווחו אשטרום ואשטרום נכסים בפברואר 2020, תשלם מדינת ישראל סכום כולל המוערך בכ-1.6 מיליארד שקל לחברת סיטיפס, במהלך שיושלם בפועל ב-16 בחודש אפריל הקרוב.
על פי הסיכום בין הצדדים, התשלום הכולל, בסך של כ-1.6 מיליארד שקל, ישולם באופן הבא: סכום ראשוני של 800 מיליון שקל ישולם עם השלמת הביצוע בפועל של ה-BuyBack, באפריל 2021, והיתרה תשולם בחלוף 9 חודשים ממועד ההשלמה, ולא לפני 31 בינואר 2022.
בעקבות המכירה, צפויה קבוצת אשטרום לרשום רווח נקי מאוחד (המיוחס לבעלי המניות) של כ-510 מיליון שקל. מתוכם כ-23 מיליון שקל יוכר בדוח השנתי לסיכום שנת 2020, והיתרה בדוח הכספי של הרבעון השני של שנת 2021. רווח זה כולל את הרווח של חברת הבת, אשטרום נכסים, בסך של כ-192 מיליון שקל.
כמו-כן, תרשום קבוצת אשטרום תזרים מזומנים כולל בסך של כ-940 מיליון שקל, מתוכו כ-664 מיליון שקל לקבוצה ברמת הסולו, וכ-274 מיליון שקל לאשטרום נכסים.
קבוצת הראל, כחלוצת השקעות מוסדיות בתשתיות, השקיעה כ-30 מיליון שקל בפרויקט, ותממש את ההשקעה למבוטחיה בסך של כ-260 מיליון שקל, וזאת בנוסף לרווח שתרשום באמצעות אחזקתה בקרן תשתיות ישראל בסך של כ-50 מיליון ש"ח נוספים.
במסגרת ההסכם, יועברו לבעלות המדינה כל נכסי הרכבת הקלה, לרבות צי הרכבות וכלל התשתיות והמערכות של הפרויקט.