שר הכלכלה שוב איים על חברות המזון, הסקטור נסחר בירידות בבורסה
  • צילום: depositphotos / woodkern
הצטרפו לערוץ העדכונים שלנו

שר הכלכלה, ניר ברקת, איים על חברות המזון בקריאה לבטל את העליות מחירים שנרשמו בעת תקופת המלחמה. ברקת מעוניין לקדם חוק שיאסור העלאת מחירים בעת המלחמה, אלא שהמחירים כבר עלו למרות האזהרות החוזקות ונשנות.

ברקת קיים פגישות היום (א’) עם מנהלי סוגת ואחווה, וצפוי להיפגש עם חברת שטראוס, וילי-פוד ושסטוביץ. עוד קודם ברקת גם קורא להדיח את יו"ר רשות התחרות, מיכל כהן, בטענה כי ברצונו למנות יו"ר תקיף יותר שיפעל נגד המונופולים. גם בשנה שעברה ברקת הזהיר מפני העלאות מחירים של חברות המזון, אך אלו מנצלות את הביקוש הקשיח ומעלות מחירים גם בעת מלחמה.

מניית יוחננוף צנחה בכ-6%, המשביר איבדה 3.6%, וילי פוד איבדה מעל 1%, ויקטורי השילה 0.7%, טיב טעם איבבדה 0.5%.

ביקוש הציבור למזון במקטע הקמעונאי (רשתות השיווק) צפוי להיות חסין במידה רבה מהשפעות המלחמה, ואף לגדול במידה מסוימת, כך קבע בנק ישראל במחקר שפרסם בשבוע שעבר. בתחילת המלחמה התעצם ביקוש זה כתולדה מהצטיידות הציבור במוצרי מזון על רקע המצב הביטחוני, גורם שהשפעתו נחלשת עם הזמן. בנוסף לכך נתמך הביקוש למזון ברשתות השיווק בנטייה גבוהה יותר של הציבור לאכול בבית כחלופה לאכילה מחוץ לבית, בעבודה, במסעדות ובאירועים. פעילות זו נמצאת בירידה שבתורה נובעת מחשש בטחוני, מסנטימנט צרכני שלילי כלפי פעילות בילוי ופנאי, ומרצונם של משקי הבית לצמצם הוצאות לא הכרחיות.

הביקוש החזק כמו גם הפגיעה במבנה העלויות פועלים כדי לדחוף את המחירים כלפי מעלה, קבע בנק ישראל. אפקט זה מקוזז במידת מה בשל חשש מתגובה צרכנית, במיוחד עבור החברות הגדולות במקטעי היצור, היבוא והקמעונאות. נצפה לפיכך ללחץ כלפי מעלה על המחירים בטווח הקצר שעלול להתגבר בטווח הבינוני ככל שהרסן התחרותי ייחלש.