חדשות שוק ההון
שינויי הרגולציה במאבק בהסחת דעת בנהיגה, והחברה הישראלית שעוקבת מקרוב
נהיגה בהסחת דעת אחראית על 28% מהתאונות הקטלניות בארה"ב. דו"ח חדש מדגיש את יעילות השילוב של טכנולוגיות חדשות במקביל להטמעת מערכות ניטור פנים כמו אלו של חברת סיפיה הישראלית
- צילום: סיפיה ויז'ן
נהיגה בהסחת דעת, בייחוד עקב שימוש בסמארטפונים, מהווה סכנה משמעותית בכבישים. על פי הערכות ארגון ה-NHTSA בשנת 2021 נהיגה בהסחת דעת גרמה ל-12,405 הרוגים בארה"ב (28% מסך התאונות הקטלניות), עם עלות כספית בהיקף משמעותי של כ-158 מיליארד דולר.
כעת, דו"ח חדש של ארגון ה-Governors Highway Safety Association(GHSA) ו-Cambridge Mobile Telematics (CMT)מצביע על הצורך בגישה מקיפה להתמודדות עם הבעיה. הדו"ח, תחת הכותרת "מפת דרכים לכבישים בטוחים יותר", ממליץ על שילוב של חקיקה ברורה, קמפיינים להעלאת המודעות הציבורית, אכיפה הוגנת ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות לניטור התנהגות הנהג.
הדו"ח מפרט כיצד מדינות כמו אוהיו, מישיגן, אלבמה ומיזורי חוו ירידה משמעותית בשיעורי הנהיגה המוסחת לאחר יישום חוקי "ידיים חופשיות". ניתוח הנתונים של CMT מראה כי בחודשים הראשונים לאחר כניסת החוקים לתוקף, הסחות הדעת של הנהגים ירדו בממוצע ב-6.6%.
סקר שערכה CMT בקרב יותר מ-1,600 נהגים חשף כי אפליקציות כמו אינסטגרם, וואטסאפ ו-YouTube נמצאות בשימוש תדיר בזמן נהיגה, כאשר קבוצת הגיל של 30-44 נוטה במיוחד לנהיגה מוסחת.
בהקשר זה, סיפיה, חברת אוטו-טק ישראלית המתמחה בפיתוח מערכות מתקדמות לניטור הנהג ופנים הרכב, נמצאת בעמדה מצוינת לתרום לפתרון הבעיה. ״הטכנולוגיה של סיפיה מבוססת על בינה מלאכותית ויכולה לזהות בזמן אמת הסחות דעת של הנהג, כמו שימוש בטלפון או סימני עייפות", מסביר מנכ"ל החברה, יהודה הולצמן. "זיהוי זה מאפשר ליצרניות הרכב לספק התראות מצילות חיים". לצד מערכת ניטור הנהג (DMS), סיפיה מציעה גם פתרון מתקדם לניטור הנוסעים ברכב (OMS), שנועד הן לשפר את בטיחותם והן לאפשר ליצרניות הרכב להתאים עבורם חוויית נסיעה מותאמת אישית.
עד כה, יצרניות רכב מובילות מאירופה, ארה"ב וסין בחרו בטכנולוגיה של סיפיה עבור למעלה מ-60 דגמי רכב שונים. "השוק משווע לפתרונות כמו של סיפיה, שיכולים למזער משמעותית את הסחות הדעת וההירדמות מאחורי ההגה", אומר הולצמן, "ובכך לסייע בצמצום ממדי הקטל בכבישים, הגובה את חייהם של כ-1.35 מיליון בני אדם בכל שנה".
בשנים האחרונות, הרגולציה בתחום הנהיגה המוסחת הולכת ומתהדקת ברחבי העולם. באיחוד האירופי, למשל, עד אמצע 2026 כל כלי הרכב הפרטיים והמסחריים החדשים העולים לכביש יחויבו להתקין מערכות לניטור הסחות דעת של נהגים. דרישות דומות עולות גם בסין ובארה"ב. דבר שעשויים להגדיל משמעותית את הביקוש של חברות הרכב לפתרונות הניטור, מה שמתבטא גם בדיווחי סיפיה על מספר רב של זכיות ב12 החודשים האחרונים.
לאחרונה סוקר בהרחבה recall משמעותי של רכבים של חברת טסלה של אלון מאסק, שהקיף כמעט 2 מיליון מכוניות בארה"ב, עקב חשש שמערכת ה"Auto Pilot" שלה אינה עומדת בדרישות הרגולטוריות, וזאת לאחר תאונות שהתרחשו על רקע ניצול והטעיה של המערכת הלוקה של טסלה לניטור נהג. בראיון שפורסם לאחרונה, טל קשיפוב, סמנכ״ל המוצר והאסטרטגיה של סיפיה שמכהן גם כחבר בקבוצת עבודה המייעצת לארגון ה- Euro NCAP ציין כי "אנחנו נעים לעבר סביבה שתדרוש יותר ויותר לנטר ולהבין את הניואנסים בהתנהגות הנהגים. אנחנו לא יכולים להסתפק בווידוא נוכחות הנהג, אלא צריכים להסיק לגבי מידת הערנות והמודעות שלו".
הרגולציה המחמירה, אם כן, דוחפת את הטכנולוגיה קדימה, ויוצרת הזדמנויות עסקיות משמעותיות לחברות כמו סיפיה. "אנחנו נהנים מהרוח הגבית של הרגולציה", אמר אז קשיפוב, "הביקוש למערכות מתקדמות לניטור הנהג הופך אקוטי יותר ויותר".
נראה כי השילוב בין רגולציה מחמירה, העלאת המודעות הציבורית ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות, הוא המפתח להפחתת תופעת הנהיגה המוסחת. עם הגברת המאמצים בתחום, לחברות כמו סיפיה יש פוטנציאל אדיר לתרום לפתרון ולהוביל את השוק לעתיד בטוח יותר על הכביש.
הכתבה נכתבה בשיתוף ״הזירה״, שירות מסחרי לסיקור חברות, טכנולוגיות ושווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע, יש להניח שיש לכותבים עניין באמור. אין לראות בכתבה תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות והיא אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמט ו/או טעות.