שוק הרכב בסין צומח בקצב מרשים ועמו רגולציה שעשויה להטיב עם חברות כמו סיפיה
  • צילום: יח"צ
הצטרפו לערוץ העדכונים שלנו

עם תמ"ג שנתי של כ-18 טריליון דולר, שני רק לארצות הברית, אוכלוסיה של 1.4 מיליארד אנשים ומעמד ביניים כלכלי ההולך וגדל - לא ניתן להתעלם כי סין היא אחת מהכוחות הכלכליים המשמעותיים ביותר בעולם כיום. בתוך הכלכלה הסינית, כלכלה יצרנית של מוצרים פיזיים ברובה, ענף כלי הרכב הוא אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר. כלי רכב הם מקור ההכנסות מייצוא השלישי בגודלו של סין, שעל פי הערכות הניב בשנת 2023 לבדה בכ-192 מיליארד דולר למדינה. כמו כן, הענף מהווה מקור לחדשנות משמעותית וייצור כלי רכב לצריכה פנימית עבור תושבי המדינה.

כוחה של סין עולה בענף - ולאן הממשלה הסינית מכוונת?

מעבר למספרים המרשימים המציבים את שוק המכוניות הסיני במקום הראשון בעולם מבחינת היקפי מכירות, השוק ממשיך לצמוח בקצב שנתי משמעותי. בשנת 2023 נמכרו כ-30.1 מיליון מכוניות (כולל ייצוא), גידול של 12% אל מול השנה שלפני כן. זאת במקביל להמשך ההתחזקות במעמדן של היצרניות הסיניות החדשות ביחס לחלק מסוים מחברות הרכב הוותיקות והמוכרות.

יש לציין כי לשוק המכוניות הסיני ישנם מאפיינים ייחודיים מבחינת תמהיל המכירות - בחודשים האחרונים השנה היוו מכוניות חשמליות למיניהן (NEV) מעל ל-50% מסך כל המכוניות החדשות שנמכרו בסין, זאת כחלק מיוזמות של הממשלה הסינית הפועלת הן לחיזוק הייצור המקומי של רכבים חשמליים והן לרכישה בידי אזרחים של רכבים באמצעות סובסידיות הניתנות.

אך ישנו גם צד פחות זוהר לשוק המכוניות הסיני, והוא נושא התאונות והקטל בדרכים. בשנים האחרונות סין סומנה כאחת מהמדינות עם שיעור הקטל הגבוה ביותר בעולם ביחס לכל 100,000 אנשים - משמעותית יותר גבוה מהשיעור בארצות הברית ויותר מפי שלושה ממדינות כמו איטליה, גרמניה, יפן, צרפת ועוד. כתוצאה מכך, הממשלה הסינית פעלה ליצירת תקינה לא מחייבת הכוללת פרוטוקולים להתקנה של מערכות ניטור לשמירה על בטיחות המשתמשים בדרך. גם תקן ה-C-NCAP של המרכז להערכה וניהול של כלי רכב (CAAM) בסין, גוף ללא מטרות רווח המאגד חברות רכב - מפרט בפירוש מספר פונקציות ומערכות מומלצות לצורך הגדלת הבטיחות של הנוסעים ברכב.

הטכנולוגיה הישראלית שיכולה לעזור לצמצום הקטל בדרכים

אחת מהמערכות המצוינת בפירוש בפרוטוקול של ה-C-NCAP היא מערכת לניטור נהג (DMS), שמאפשרת להתריע בזמן אמת על הסחות דעת בזמן הנהיגה. סיפיה וויז’ן, הנסחרת בבורסת תל אביב, היא אחת החברות המובילות בתחום ומערכת ה-DMS שלה, שמתבססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת כבר זכתה במספר מכרזים להתקנת מערכת ה DMS עבור יצרניות רכב סיניות. לצד זאת, סיפיה פועלת גם באירופה וארצות הברית, כך שלחברה ישנה פריסה גיאוגרפית רחבה הכוללת בין היתר דריסת רגל לשוק הסיני הצומח.

על פי דיווחי החברה, אחת מיצרניות הרכב שעושות שימוש במערכת של סיפיה היא חברת הרכב הסינית Cherry, שאשתקד זכתה סיפיה במכרז להתקנת מערכות החברה ב-10 דגמים נוספים של חברת Cherry.

ההישגים של סיפיה , והמינוי הטרי מתעשיית הרכב הסינית

המשך הגידול של שוק הרכב הסיני, ובפרט אפשרות שהממשלה הסינית תוריד כפפות, כפי שהוכיחה שהיא יודעת לעשות בעבר במספר סקטורים אחרים - ותחייב התקנת מערכות DMS, עשוי להוות התפתחות חיובית עבור החברה, בדומה להתפתחויות הרגולטוריות באירופה וארה״ב. יש לציין כי עוד לפני רגולציה, ככל ואכן תהיינה בשוק הסיני, סיפיה רושמת צמיחה במספר הזכיות - כאשר נכון למועד כתיבת שורות אלו מסתכמות זכיות החברה ב-67 דגמים, עבור 11 יצרניות רכב שונות, זאת לאחר זכייה מוקדם יותר השנה בדגם רכב של יצרנית ספורט-יוקרה אירופאית וזכייה ב-5 דגמים רכב מסחריים.

ניכר שגם סיפיה מבינה את חשיבות השוק הסיני - לאחרונה הודיעה סיפיה על המינוי של ד"ר יואבינג לו ליו"ר הוועדה המייעצת הגלובלית של החברה, כאשר ד"ר לו מביא עימו ניסיון רב ורשת קשרים נרחבת בסביבות עסקיות מערביות וסיניות כאחד, בין היתר בחברות בתחום הרכב. המינוי עשוי לסמן את הכוונה של החברה להמשיך ולהעמיק את אחיזתה בשוק הסיני הצומח. דבר שבין היתר ציין מנכ״ל סיפיה יהודה הולצמן בעת המינוי של ד"ר לו, באומרו: "הניסיון חסר התקדים של ד"ר יואבינג לו לצד השורשים העמוקים בשוק יספקו תמיכה משמעותית לדריסת הרגל הגדלה שלנו בתעשיית הרכב ברחבי העולם. תובנותיו של ד"ר לו יהוו תרומה חשובה בעיצוב האסטרטגיה שלנו ובחיזוק מעמדנו כמובילים בפתרונות חישה בתא הנוסעים."

הכתבה נכתבה בשיתוף ״ הזירה״, שירות מסחרי המספק שירותי סיקור לחברות בורסאיות ובפרט אלו העוסקים בטכנולוגיות ושווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע ויש לכותבים עניין מסחרי באמור. התוכן לעיל הינו לצורכי העשרה בלבד. התוכן לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמטה ו/או טעות.