חדשות שוק ההון
רווחיות יוצאת דופן: הממשלה עסוקה - וחברות המזון חוגגות על חשבון הציבור
רק אתמול בעוד הפסקת האש הונחה על השולחן, שר הכלכלה ברקת שלח מכתב לסמוטריץ’ על הכוונה להשית את החוק האוסר העלאות מחירים במלחמה | עכשיו באים?
- יריב לוין, איתמר בן גביר ובנימין נתניהו
- צילום: פלאש90, יונתן זינדל
בזמן שהציבור עסוק במלחמה, במחאות, בסגירה של התאגיד, או בכל ספין אחר - תוצאותיהן של החברות העוסקות בתחום המזון והקמעונאות משקפות את סדר העדיפויות של הממשלה בתקופה זו. כשיוקר המחיה נדחק לקצה הרשימה, החברות מרוויחות על חשבון הציבור מיליונים באין מפריע, והאיום של חברי הממשלה שלא להעלאות מחירים בזמן מלחמה שווה כקליפת השום בעוד הרווחיות המטאורית מחכה מעבר לפינה והצרכן קונה הכל.
רק אתמול, כאשר הפסקת האש כבר הונחה על השולחן, שר הכלכלה, ניר ברקת, שלח לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, מכתב שהביע את כוונתו להחיל את החוק שעבר לפני כמה חודשים שאוסר על העלאות מחירים בלתי־הוגנות בעת מצב חירום במדינה לתקופה ראשונית של 45 יום. עכשיו באים? רגע לפני הפסקת האש? נראה כמו מהלך ציני בישביל הפרוטוקול, במיוחד עבור מי שכיכב ליד נתניהו בפתיחה של רשת קרפור שבא לשנות את כללי המשחק, אך לשוא.
בשנה החולפת נרשמה עלייה במחירי המזון, הפירות והירקות, ועוד, אלא שבמקביל נרשמה גם ירידה בחלק ממחירי חומרי הגלם בהשוואה לתקופה המקבילה, כאשר ברוב המקרים הירידה בחלק ממחירי חומרי הגלם לא באה לידי ביטוי במחיר לצרכן. העין לא צרה, חלילה, אלא המצב הבלתי נסבל בישראל הורגש היטב, ולא בפעם הראשונה, בדוחות של חברת דיפלומט, למשל, שחשפה עד כמה קל להרוויח על חשבון הציבור בישראל נוכח הרווחיות החריגה בפעילות המקומית לעומת הפעילויות האחרות בעולם- לכתבה המלאה.
חברת בלדי, למשל, נהנתה מהירידה במחירי חומרי הגלם, אלא שבכל זאת זה לא מנע ממנה להעלות מחירים לרכן. שטראוס העלתה מחירים אם כי העלייה במחירי הקפה היתה נמוכה ולא תמיד תאמה את העלאת המחירים.
רשת שופרסל, שבניהול האחים אמיר, רשמה אתמול זינוק בתוצאות על רקע הליכי התייעלות ופיטורי עובדים, ולאחר שרכשו 24.9% מהמניות לפי שווי חברה של 6 מיליארד שקל, הביאו את הרשת לשווי של על 9.2 מיליארד שקל.
וילי פוד נהנתה מעליית המחירים שהובילה לעלייה של 78% ברווח הגולמי, בעוד הרווח התפעולי זינק מ–110 אלף שקל בלבד ברבעון השלישי אשתקד ל–17 מיליון שקל ברבעון השלישי השנה.
חברת זנלכל הודיעה על כוונתה להעלות מחירים בינואר הקרוב, אך עוד קודם לכן ברבעון השלישי השנה רשמה זינוק חד ברווח הגולמי מ-33.4 מיליון שקל ל-47 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מנגד, רשת יוחננוף שפרסמה הבוקר את הדוחות, טוענת רשמה עלייה ברווח התפעולי ל-90 מיליון שקל - עלייה של מעל 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וזאת למרות מבצעי עומק ולאחר שלא העלתה מחירים.
אפשר לשבת מהצד ולהתלונן, ומצד שני, חברות המזון הן עסק יציב בתקופת מלחמה, ועוד יותר עם ממשלה שהציגה פער בלתי נתפס בין ההבטחות שפיזרה לפני הבחירות, ואין זו המלצה, כי אפשר גם להשתתף בחגיגה עם רכישת המניות של אותן חברות. אך מלבד ההזנחה בטיפול ביוקר המחייה, יש להתחשב במשתנים נוספים במשוואה, מלבד הממשלה, כמו האינפלציה, הריבית והמט"ח, לצד הסביבה העולמית.
הוסיפו תגובה לכתבה
-
3
וכרגיל 40% ממה שהציבור קונה הולך לזבל
-
2
ברקת - ערובה בטוחה לרווחיות גבוהה
-
1
ברקת עדיין "מחפש" איך לאיים עליהם..
איזה ליצנים הממשלה הזו.. הבטיחה להוריד את יוקר המחייה- לפחות אם לא להפחית אז בטח ובטח לא לעלות ולעלות. בקיצור נכשלו בכל תחום וזאת אפילו עוד לפני ה 7/10