האתגרים של שוק ציי הרכב והפתרון של חברת סיפיה
  • יהודה הולצמן, מנכ"ל סיפיה
  • צילום: ענת קזולה
הצטרפו לערוץ העדכונים שלנו

שוק ציי הרכב העולמי הוא שוק ענק - על פי נתונים מעודכנים בשנת 2023 לבדה נמכרו כ-2.7 מיליון מכוניות, זינוק של 34% ביחס ל-2022 ונתון המהווה נתח שוק של 17.5% מסך כל המכוניות שנמכרו באותה השנה.

לצד זאת, בשנתיים האחרונות מתמודדות חברות ברחבי העולם עם אתגר משמעותי - התייקרות פרמיות הביטוח. באנגליה למשל, מדווחות חברות רבות על התייקרויות של עד 50% בפרמיות הביטוח השנתיות, זאת כנראה בהתאמה למגמה העולמית של התייקרות במחירי הביטוח. לצד זאת, האינפלציה לא פסחה על מחירי החלפים וכלי הרכב, מה שהופך את הצי עצמו, ללא פקטור הביטוח, ליקר יותר עבור החברות.

בשנת 2023 בארצות הברית לבדה היו מעורבות משאיות בלא פחות מ-5,000 תאונות קטלניות, זינוק של כ-40% בתוך כעשור. מעבר לנזק בנפש, מדובר גם בנזק כספי ותפעולי משמעותיים המהווים כאב ראש נוסף למנהלי הצי. על פי הערכות, תאונה ממוצעת של משאית מסחרית גורמת נזק כספי של כ-148 אלף דולר ככל ואדם נפצע במסגרתה. לצד זאת, גם רגולציה הולכת ומתגברת באיחוד האירופי ואוסטרליה סביב טכנולוגיות לניטור נהג בעולם הרכב דוחפת עוד יותר את מנהלי הציים למציאת פתרונות לבעיית התאונות והקטל בדרכים.

אחד הפתרונות המשמעותיים ביותר להורדת היקף התאונות, וכפועל יוצא גם את הנזק הביטוחי והכלכלי – הוא מערכות לניטור הנהג בנהיגה, כגון מערכת ה-Cipia-FS10 של חברת סיפיה וויז’ן הישראלית הנסחרת בבורסה המקומית. המערכת נבנתה לשרת את עולם ציי רכב המסחריים ומתבססת על טכנולוגייה ייעודית של החברה בתחום הראיה הממוחשבת (computer vision). מערכת זאת מאפשרת ניטור והתראה בזמן אמת על הסחות דעת של נהגי הצי כגון שימוש בטלפון, אי חגירת חגורת בטיחות, עייפות קיצונית ועוד.

לאחרונה שילבה החברה יכולות נוספות למניעת תאונות; מצלמת דרך ומערכת לניטור הנהיגה על הכביש (ADAS) המאפשרות התראה לנהג בזמן אמת אם הוא סוטה ממסלול, בסכנת התנגשות ברכב לפניו ועוד. בכך יצרה סיפיה פתרון משולב הבוחן ומתריע מפני סכנות בתוך ומחוץ לרכב הצי - אשר מגביר את יכולת הצי להימנע מתאונות יקרות בנפש ובכיס. כך למשל, בשיתוף פעולה מאשתקד עם חברת FEMSA קוקה קולה מקסיקו, באמצעות שיפורים טכנולוגים שבוצעו בצי הרכבים של החברה, שכללו בין היתר הוספה של מערכת ה-Cipia-FS10, החברה הגיעה לירידה של כ-70% בתאונות וכן ירידה של 34% בתביעות הביטוח.

בתחילת השנה, עם השקת יכולות ניטור הדרך (ה-ADAS), התייחס יהודה הולצמן, מנכ"ל החברה לסוגייה צמצום העלויות הכלכליות שנגרמות לציי רכב כתוצאה מתאונות באומרו כי: "השקת יכולות ה-ADAS במסגרת Cipia-FS10 מהווה צעד אסטרטגי בהרחבת הצעת הערך שלנו לשוק ציי הרכב המסחריים, הפתרון המשולב, הפשוט להתקנה ברכבים מסחריים קיימים, מציע למנהלי ציי רכב מענה טכנולוגי כולל לאתגרי הבטיחות ולייעול התפעול. מעבר לעלות האנושית הכבדה של הקטל בדרכים, ציי רכב סופגים נזקים כלכליים משמעותיים הכוללים תיקוני רכב, טיפולים רפואיים, תביעות אחריות ואובדן תפוקה. המערכת שלנו מאפשרת התמודדות יעילה עם אתגרים אלו ומחזקת את מעמדנו בשוק".

בשורה התחתונה, הציגה סיפיה, שלה הערת ’עסק חי’, הכנסות של 660 אלף דולר במחצית הראשונה של 2024 מפתרון החברה לציי רכב, זינוק של כ-63% אל מול המחצית המקבילה. לא מן הנמנע כי החברה תקבל רוח גבית בשל התייקרות מחירי הביטוח, החלפים והנזק הכלכלי ההולך וגדל של התאונות בכביש עבור ציי הרכב.

הכתבה נכתבה בשיתוף ״הזירה״, שירות מסחרי המספק שירותי סיקור לחברות בורסאיות, ובכללן החברה/ות המסוקרות לעיל, ולמגוון חברות נוספות בדגש על אלו העוסקות בטכנולוגיות ובשווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע ויש לכותבים עניין מסחרי באמור. התוכן לעיל הינו לצורכי העשרה בלבד. התוכן לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמטה ו/או טעות.